Verborgen Verhalen van Groningen

Het project 'Verborgen verhalen van Groningen' bevat een reeks korte informatieve films over historische locaties in de stad Groningen.

De deelnemende locaties aan dit project zijn: Noorderlijk Scheepvaartmuseum, Universiteitsmuseum, Academiegebouw en Der Aa-Kerk. Ook historische buitenlocaties en hun omgeving worden in beeld gebracht, zoals de Ubbo Emmiusstraat, het Martinikerkof, de Noorderhaven en Hoge der A.

In iedere film wordt de kijker, samen met een presentatrice, meegenomen door een expert om een verborgen locatie te bezoeken. Het doel is om de rijke geschiedenis en de verborgen verhalen van deze bijzondere plaatsen tot leven te laten komen.

Voor dit project worden 3D animaties ingezet, gemaakt door Axe Kooi. Deze visualisaties zijn gebaseerd op de kaarten die Egbert Haubois (1608/1610- 1653) maakte van de stad. Haubois zorgde in die tijd niet alleen voor een plattegrond, maar ook voor een driedimensionale weergave van Groningen tijdens de Middeleeuwen: de stad in vogelvlucht. Doordat de verhalen van de experts worden gecombineerd met deze 3D animaties, is het mogelijk om het verleden te ervaren.

De films die voor dit project worden gemaakt, worden vertoond in de historische musea van Groningen. Daarnaast wordt er een online wandelroute (met navigatie) samengesteld die langs de historische locaties gaat. Bij iedere locatie wordt extra informatie gegeven. Deze route kunnen mensen zelf bewandelen.

Foto's: beelden uit video. © René de Boer