Verborgen Verhalen van Groningen

Het project 'Verborgen verhalen van Groningen' bevat een reeks korte informatieve films over historische locaties in de stad Groningen. Dit project werd in april 2021 afgerond. Aanvullend op dit project heeft Stichting BeeldBepalend een online wandelroute gepubliceerd.

De deelnemende locaties aan dit project zijn: Noordelijk Scheepvaartmuseum (Museum aan de A), Universiteitsmuseum, Academiegebouw en Der Aa-Kerk. Ook historische buitenlocaties en hun omgeving worden in beeld gebracht, zoals de Ubbo Emmiusstraat, het Martinikerkof, de Noorderhaven en Hoge der A.

In iedere film wordt de kijker, samen met een presentatrice, meegenomen door een expert om een verborgen locatie te bezoeken. Het doel is om de rijke geschiedenis en de verborgen verhalen van deze bijzondere plaatsen tot leven te laten komen.

Voor dit project worden 3D animaties ingezet, gemaakt door Axe Kooi. Deze visualisaties zijn gebaseerd op de kaarten die Egbert Haubois (1608/1610- 1653) maakte van de stad. Haubois zorgde in die tijd niet alleen voor een plattegrond, maar ook voor een driedimensionale weergave van Groningen tijdens de Middeleeuwen: de stad in vogelvlucht. Doordat de verhalen van de experts worden gecombineerd met deze 3D animaties, is het mogelijk om het verleden te ervaren.

verhalenposter
Poëziewandeling: Het Duitsland van Groningen, ontwikkeld door Stichting BeeldBepalend en De Verhalen van Groningen. Bekijk de volledige Verhalenposter.

De films die voor dit project zijn gemaakt, worden vertoond in de historische musea van Groningen. Daarnaast is in 2021 een online wandelroute samengesteld die langs de historische locaties gaat. Bij iedere locatie wordt extra informatie gegeven. Deze stadswandeling (ca 3,5 km) kunnen mensen zelf bewandelen.

Voorafgaand aan het project Verborgen verhalen van Groningen is een poëziewandeling ontwikkeld, genaamd 'Het Duitsland van Groningen'. Hiervoor zijn in de stad Groningen zes thema's onderzocht op Duitse invloeden en overeenkomsten: eten en drinken, religie, oorlog, wetenschap, handel en taal. In samenwerking met De Verhalen van Groningen werd een Verhalenposter samengesteld, waarin diverse verborgen verhalen over de historische locaties aan bod komen.

Foto's: beelden uit video. © René de Boer

Teaser poëziewandeling "Het Duitsland van Groningen" uitgezonden op OogTV in 2016