Terugblik 'Vlucht van Omid'

Vorige maand was het zover. Bij Humanitas Groningen werd de voorstelling 'Vlucht van Omid' drie keer gespeeld! We zijn erg trots op deze mijlpaal en op de mensen die aan dit beeldbepalende project hebben meegewerkt.

Vlucht van Omid maakt deel uit van het project Vlucht Simulator van Stichting BeeldBepalend. Het doel van dit project is om het waargebeurde verhaal van Omid Aghondi zichtbaar te maken. Hij vluchtte op tienjarige leeftijd vanuit Iran naar Nederland. In 2017 verscheen een boek over zijn belevenissen: De vlucht van Omid, geschreven door Lysette van Geel (oud-presentatrice van het Jeugdjournaal).

Een paar jaar geleden kwam Omid in contact met Stichting BeeldBepalend, met de wens om een voorstelling te maken. Een spannend plan, want hij heeft nog nooit als acteur op een podium gestaan. Al snel kwamen we tot de overtuiging dat we met dit idee aan de slag wilden. Het afgelopen jaar hebben wij ernaar toegewerkt om de ervaringen van Omid om te zetten naar een theatervoorstelling. Vlucht van Omid was op 18, 19 en 20 november voor het eerst te zien bij Humanitas Groningen.

Bedankt iedereen!
© JB, voorstelling 'Vlucht van Omid' van Stichting BeeldBepalend

Om de voorstelling mogelijk te maken, is er door een klein team ontzettend veel werk verzet. Stichting BeeldBepalend wil iedereen die aan Vlucht van Omid heeft meegewerkt dan ook hartelijk bedanken.

Spelers Omid Aghondi, Nijs van Heerwaarden en Hanneke Hoitink hebben zich alledrie in dit nieuwe avontuur gestort en een mooie voorstelling neergezet. Dio van Velden heeft, naast de regie en productie, het verhaal van Omid uitgewerkt naar een prachtig script. Hij zorgde daarbij voor een zorgvuldige balans tussen serieuze en grappige momenten.

Vlucht van Omid werd mogelijk gemaakt door Stichting het Roode- of Burgerweeshuis, Emmaplein Foundation, Humanitas Groningen én vrijwilligers die ervoor zorgden dat alle praktische zaken op rolletjes liepen.

We zijn heel blij met het resultaat en met de reacties van de bezoekers. Dank jullie wel!

Inhoud van 'Vlucht van Omid'
© René de Boer, poster voorstelling Vlucht van Omid

Wat betekent het om alles achter te moeten laten en te vluchten? Met welke veranderingen krijg je te maken als je in Nederland aankomt? Wat zijn de gevolgen voor een kind dat gevlucht is?

Maak kennis met Omid Aghondi. Hij leeft en werkt in de stad Groningen. Aan niets is te merken dat hij als kind veel heeft meegemaakt. Toch heeft hij een groot verhaal te vertellen. Dat brengt hij naar buiten. Eerst als boek, daarna op scholen en nu in de vorm van een theaterbeleving.

Omid neemt het publiek mee naar zijn tiende levensjaar. Zijn ouders nemen een groot besluit. In het diepste geheim wordt een vlucht naar Nederland voorbereid…

De voorstelling gaat over Omids herinneringen aan zijn thuisland, hoe het voelt om een vertrouwde omgeving te moeten verlaten, een ingrijpende vlucht, het opbouwen van een nieuw leven in Nederland en over hoop.

Ieder mens die zijn of haar land moet achterlaten, heeft een bijzonder verhaal te vertellen en dat mag gehoord worden. Aan de hand van mijn waargebeurde verhaal over mijn vlucht, wil ik een liefdevolle brug bouwen in de vorm van een voorstelling in mijn stad Groningen.
Vorm van de theatervoorstelling

Het waargebeurde verhaal van Omid wordt op een laagdrempelige manier verteld, zodat alles goed te volgen is. Hierbij maken wij gebruik van meerdere vormen: beelden, verhalen en belevingstheater. Nijs van Heerwaarden kruipt in de huid van de tienjarige Omid. Omid Aghondi staat zelf ook op het podium: als volwassen Omid en in de rol van zijn vader.

© Johan Scheffers, voorstelling 'Vlucht van Omid' van Stichting BeeldBepalend

Voorafgaand aan de voorstelling wordt het publiek door Hanneke Hoitink verwelkomd. Als proloog geeft zij een presentatie waarin de verschillende kanten van Iran aan bod komen. Enerzijds wordt duidelijk dat Iran een prachtig land is. Een fantastische vakantiebestemming, met vier seizoenen op één dag, imposante landschappen en een veelheid van geweldige geuren en smaken. Anderzijds zien we de rauwe Iraanse werkelijkheid; er zijn in het verleden veel zorgelijke ontwikkelingen geweest en nog steeds is het leven voor Iraanse burgers moeilijk.

Voor Vlucht van Omid is er bewust voor gekozen om geen politiek of religieus standpunt in te nemen. We bieden bezoekers vooral de mogelijkheid om even in de schoenen van de tienjarige Omid Aghondi te staan. We willen laten zien wat het betekent voor een tienjarig kind om te moeten vluchten. De focus ligt op Omids beleving en gevoel. Daarnaast geeft de voorstelling een beeld van de aankomst van Omid in Nederland: wat waren zijn eerste indrukken?

Vlucht van Omid kent een grote afwisseling in voorgelezen fragmenten, handelingen op het toneel, foto's, live uitgesproken teksten, Iraanse muziek en video-opnames van de hoofdrolspelers. Er zijn beelden uit Iran te zien die Omid Aghondi zelf heeft gemaakt tijdens een latere reis naar Iran. Hij bezocht toen zijn vader en jeugdvriend.

© Johan Scheffers, voorstelling 'Vlucht van Omid' van Stichting BeeldBepalend

De voorstelling bevat verschillende lagen. Heden en verleden wisselen elkaar af. Daarnaast maken we gebruik van geuren, zoals saffraan en Iraanse thee. Voor Vlucht van Omid zijn metershoge projecties ontwikkeld die het verhaal ondersteunen en details laten zien. Hierdoor laten de woorden van Omid en Nijs een diepe indruk achter.

Reacties van bezoekers

Ongeveer honderdtwintig mensen hebben Vlucht van Omid bijgewoond en we hebben prettige reacties ontvangen. Daar zijn we zeer dankbaar voor.

Je hoort de vele verhalen over vluchtelingen, maar nu Omid zijn verhaal vertelt, is het toch weer anders.

Het verhaal raakt. Heel bijzonder.

Ik heb het boek van Omid al eerder gelezen, maar nu hoor ik van Omid zelf wat hij heeft meegemaakt. Een andere ervaring.
Productie

Spelers: Omid Aghondi, Nijs van Heerwaarden en Hanneke Hoitink
Regie en mede-productie: Dio van Velden
Beelden projecties en techniek: René de Boer
Kaartverkoop: Cultuurkaartje.nl

Vlucht van Omid – Vlucht Simulator is een productie van Stichting BeeldBepalend. Stichting BeeldBepalend produceert en ondersteunt culturele projecten die mensen bewuster maken van de leefwijze en (natuurlijke) leefomgeving van henzelf en anderen. Met onze projecten vragen wij aandacht voor individuen, groepen mensen en aspecten van maatschappij en natuur die meer zichtbaarheid verdienen.

© JB, voorstelling 'Vlucht van Omid' van Stichting BeeldBepalend

Een uitgebreide beschrijving van Vlucht Simulator - Vlucht van Omid en de doelstellingen zijn opgenomen op de projectpagina van Stichting BeeldBepalend.

Tijdens de voorbereidingen kwam het Dagblad van het Noorden langs voor een interview met Omid Aghondi. Dit interview is op dvhn.nl terug te lezen (premium-artikel).

Aan de hand van Omids vlucht uit Iran verscheen in 2017 een boek: De vlucht van Omid, geschreven door Lysette van Geel. Dit boek is o.a. verkrijgbaar op Bol.com.

Over het maakproces van deze voorstelling heeft Ingrid de Vries (secretaris Stichting BeeldBepalend) een artikel geschreven voor Theater050.nl.

Vlucht van Omid is uitgevoerd bij Humanitas Groningen. Humanitas organiseert diverse projecten die gericht zijn op de begeleiding van vluchtelingen. Meer weten over deze activiteiten of meewerken als vrijwilliger? Bekijk de website van Humanitas Groningen.

Reageren op Vlucht van Omid of een BeeldBepalend idee? Laat het gerust weten door een mail te sturen naar info@stichtingbeeldbepalend.nl.

Credits hoofdafbeelding
© JB: betreft scène uit Vlucht van Omid.
Omid en Nijs staan hier voor een afbeelding van Teheran, fotograaf © Hansueli Krapf, bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aerial_View_of_Tehran_26.11.2008_04-35-03.JPG.