شبیه ساز پرواز - Vlucht Simulator

Toen Omid Aghondi tien jaar oud was, vluchtte hij vanuit Iran naar Nederland. Met het project 'Vlucht Simulator' willen we zijn verhaal op een laagdrempelige manier vertellen en zijn vlucht nabootsen.

Aan de hand van Omids vlucht uit Iran verscheen in 2017 een boek: De vlucht van Omid, geschreven door Lysette van Geel. Met het project Vlucht Simulator willen wij zijn verhaal vertalen naar een theatervoorstelling. Het publiek maakt kennis met Iran en heeft de mogelijkheid om de vlucht van de tienjarige Omid zelf te ervaren.

Wat betekent het om Iran achter te moeten laten, hoe is het om te moeten vluchten en met welke culturele veranderingen krijg je te maken als je in Nederland aankomt? Hoe zichtbaar, of onzichtbaar, zijn deze culturele veranderingen en wat zijn de gevolgen voor een kind dat gevlucht is?

Ieder mens die zijn of haar land moet achterlaten, heeft een bijzonder verhaal te vertellen en dat mag gehoord worden. Aan de hand van mijn waargebeurde verhaal over mijn vlucht, wil ik een liefdevolle brug bouwen in de vorm van een voorstelling in mijn stad Groningen.

Het waargebeurde verhaal van Omid zal worden verteld in meerdere vormen: beelden, verhalen en belevingstheater. Het doel is om 'het onzichtbare' zichtbaar te maken - individuele en verborgen verhalen naar boven brengen - zodat onze kijk op de wereld kan veranderen. Het verhaal van Omid wordt op een laagdrempelige manier verteld, zodat het voor iedereen te begrijpen en te volgen is. Hierdoor kan er meer begrip ontstaan voor mensen die moeten vluchten.

Foto: Omid Aghondi. © René de Boer