Pakhuis Libau

Aan de Hoge der A was de eerste haven van Groningen gevestigd, rond 1262. De A stroomde direct, langs wat nu het Reitdiep is, naar zee. Eb en vloed waren dan ook merkbaar in deze haven.

De schepen kwamen hier vanaf de Noordzee aan en losten hun ladingen. Deze ladingen werden opgeslagen in een van de vele pakhuizen.

Veel pakhuizen hebben nog een middeleeuwse kern, maar deze is verstopt achter veel nieuwere gevels. Rond 1800 werd de gevel van Pakhuis Libau vervangen. In de loop van de jaren hebben de pakhuizen verschillende functies gehad. Momenteel worden deze vooral ingezet als woon- of kantoorruimte. Die keuze werd gemaakt, omdat de pakhuizen hun functie als pakhuis zijn verloren. Doordat er nieuwe kanalen en havens werden aangelegd, werden de goederen verplaatst naar andere locaties.

verhalenposter
Meer achtergrondverhalen over de historische locaties zijn opgenomen in deze Verhalenposter, ontwikkeld door Stichting BeeldBepalend en De Verhalen van Groningen.