Boekhandel Godert Walter

Bij boekhandel Godert Walter kun je terecht voor bijvoorbeeld Duitse literatuur en Groningana. Deze boekhandel kent een bewogen geschiedenis.
strijd en bezetting
Strijd en bezetting: bekijk de volledige Verhalenposter, ontwikkeld door Stichting BeeldBepalend en De Verhalen van Groningen
Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam Godert Walter de boekhandel, toen gevestigd aan de Oude Boteringestraat 15, over van A.G. van den Berg. Godert Walter besloot om niet in de voetsporen van zijn vader te treden, die notaris was, maar zijn loopbaan 'in dienst van het boek' te stellen. Hij werd een succesvol boekverkoper. In het jaar 1941 maakte Godert Walter een tragische gebeurtenis mee: zijn vader overleed als gijzelaar in Buchenwald.

In augustus 1941 nam Godert Walter het besluit om de Groningse boekhandel A.G. van den Berg over te nemen nadat de eigenaar, de heer Van den Berg, plotseling was overleden. Al snel voelde Godert Walter zich thuis in Groningen en zorgde hij ervoor dat de boekhandel floreerde.

Godert Walter deed mee aan de verspreiding van illegale en clandestiene uitgaven. Voorbeelden van illegale uitgaven zijn de tiendelige serie In Agris Occupatis en de Volière-reeks, uitgegeven door A. Marja, W.H. Nagel (J.B. Charles) en W.H. Overbeek (Maarten Rossaard). Deze werden gedrukt door Hendrik Nicolaas Werkman.

In 1944 werd Godert Walter verraden, omdat hij het 'Geuzenliedboek' had verkocht, een bloemlezing verzetspoëzie (De Bezige Bij). Op 17 september van dat jaar werd hij door de Duitsers gefusilleerd. Hij is slechts 33 jaar geworden.

Zijn boekhandel verhuisde in september 1959 naar de Oude Ebbingestraat 53 en is daar nog steeds gevestigd. Latere eigenaren hebben uit eerbied voor Godert Walter zijn naam altijd behouden.

Bronvermelding